2. Abban bizonyosoknak kellene leniek, hogy ha azok kik a szent irást forditották. meg nem tsaltáké öket. és azt is. kellene magoktol meg tudni, ha azok a forditások meg egyezneké aleg elsöben irot könyvekel., de mind ezek tellyes lehetetlen nekik., tsak azok bizonyosok tehát ezekben akik az Anyaszent egy háznak meg tsalatkozhatatlan hatalmát tarttyák. aki is elönkben adgya mind az originalis könyveket, mind azoknak forditásit, a nélkül semmi bizonyost nem lehet tartani., azt láttyuk minden nap hogy az irás fordittok vétenek forditásokban. gyakorta kelletet a protestansok közöt is a forditásokot meg igazitani. 3. ha szinte a tudattlanok bizonyosok volnának is a hüségel valo forditás iránt,. de az ö elméjek igen meg vagyon határozva. hogy ök averseket egy másal meg egyeztethesék, amelyek gyakorta ugy tettzik mintha egy másal ellenkeznének. és ha az elsö verseket akövetkezendökel esze nem tudgyák foglalni. a könyvnek értelmit meg nem foghattyák.

K De nem mondhatnié azt. hogy a szent Lélek oktattya, és világosittya ahiveket fel nyitván szemeket belsö világoságal. hogy meg üsmérhesék az irásnak értelmét?

F Azt el nem mondhatni, mivel láttyuk hogy az illyen tartás sok eretnekségeket okoz, lutherust példának okáért maga Calvinus. igaz hivnek tartotta lenni; miért tehát nem hiszik midön azt mondgya hogy az Isten sugarlásábol magyarázta a szent irást, noha ellenkezöt tanitot Calvinusal. miért nem mondhatnának hasonlot magok felöl az uj keresztyének, a reszketök. és a fanaticusok.? mindenik ezek közül el mondhattya. hogy a mely értelmet ád a szent irásnak, a szent lélektöl vette, lehetetlen pedig a szent léleknek két embernek, két külömbözö dolgot sugarlani, mivel ö az igazságnak lelke, azt nem sugarolhattya lutherusnak hogy a kristus valoságal jelen vagyon az Eucharistiában. Zuinglusnak pedíg

(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 329)


Előző oldal | Következő oldal